Vi har tidigare hyrt bil hemifrån när vi har rest till USA. Och så gjorde vi även denna gång, via rentalcars.com. Dels för att det blir billigare och nog mest för att känna oss trygga med att vi har de försäkringar vi behöver. Inte de försäkringar som hyrbilsföretaget tycker att vi behöver :). Då kan man med pondus sen tacka nej till allt de försöker pracka på en (samtidigt som de skrämmer upp en rejält) när det för en själv kanske är mitt i natten och man inte lyckats sova en blund på planet. Via rentalcars kan man fritt välja om man vill ha ett paket där extra förare, gps osv. ingår. Om man tex. skulle boka via Swanson tror jag att det kan vara så att de bara kör med paket där väldigt mycket ingår, som man kanske inte behöver. När vi reste senast hade vi bokat bilbarnstol, men fick då en som inte var kompatibel med bilen och det blev en väldig massa strul som slutade med att vi köpte en egen stol. Denna gång vet vi bättre. Vi kommer resa med våra egna bilbarnstolar och med Norwegian behöver vi inte betala extra för det. Man får checka in en bilbarnstol och barnvagn per barn oavsett om de har en platsbiljett eller inte.
Nu har vi även lite bättre koll på vilka olika bilbältes-system och olika sätt att fästa en bilbarnstol det finns. Det som vi i Sverige kallar isofix-fästen (de fästen som finns permanent förankrade i nyare bilar bakom delningen mellan stolsdynan och ryggstödet) kallar de i USA för latch-system. När vi hyrde bil senast fick vi en bilbarnstol som inte var kompatibel med isofix och en bil som hade isofix.
Det gäller också att ha koll på vilken typ av bälte som finns i bilen. En del bilar har det som kallas Emergency Locking Retractors (ELR) belts vilket innebär att bältet inte låser sig och bilbarnstolen sitter löst. Till denna typ av bälte behöver man en så kallad locking clip. Nyare bilar kan också ha Automatic Locking Retractor (ALR) belts. Det innebär att de fungerar som Automatic bälten om man först drar ut bältet till max. Automatic bälten är det som iaf jag är mest van vid, de som alltid/bara är automatic. Dvs. när man försöker luta sig framåt i bilen spänner bältet åt. Om man använder sig av isofix-lösningen slipper man dock alla dessa termer och bälteshuvudvärk. Länkarna längst ner i inlägget har hjälpt mig att förstå allt detta lite bättre.
Vi har även funderat lite på att hyra en airshell-väska att förvara en av bilbarnstolarna i på flyget. Jag oroar mig dock över om själva väskan är väldigt tung och att vi därför inte kommer få ta den med på flyget till Bahamas. Det är ett litet flygplan och vad jag förstår är de väldigt restriktiva med hur mycket bagaget får väga. Har de inte plats spelar det liksom ingen roll om man vill betala för den extra vikten. Vi lutar därför kanske åt att låta vårt äldre barn sitta i bilbarnstolen på flyget. Det är också nytt för mig att det rekommenderas till barn som väger under 18 kilo. Bilbarnstolen måste då vara godkänd att även ha i flygplansstolen och barnet måste ha en platsbiljett. (Här har jag senare skrivit om hur vi gjorde.)
Såhär står det i manualen till den bilbarnstol vi köpte på vår senaste USA-resa.
Länkar
http://www.childrestraints.co.nz/seatbelttypes.php
http://www.carseatsite.com/lockingclips.htm
2 thoughts on “Hyrbil i Florida och koll på isofix, latch system, elr eller alr osv.”