Att besöka Big Cypress National Preserve med små barn

Jag älskar nationalparkerna i USA. Sedan jag var 16 år och gjorde mina första nationalparksbesök i bland annat Meza Verde, Vermilion Clifs, Grand Canyon, Monument Valley och Death Valley, har intresset aldrig sinat. För mig är USA först och främst ett av mina favoritresemål p.g.a. naturen, som är storslagen. Och idag kom turen till Big Cypress National Preserve.

Ett lite annorlunda besök än tidigare parkbesök för mig, då det var första gången besöket även skulle vara lyckat för ett spädbarn och ett förskolebarn. Plus att djur var i fokus istället för bergsformationer. 🙂

Vi var dock inte särskilt planerade inför detta besök. Mycket p.g.a att vår utgångspunkt från Marco Island är så pass nära. Så vi satte oss bara i bilen och körde. San Marco Rd till väg 41 mot Miami. Vägarna kantas av vatten/våtmark på båda sidor av vägen och lite här och där står folk och fiskar längs vägen. Lite närmre inpå Everglades National Park ligger alligatorerna fullt synliga längs vägen. Vi stannade till på första bästa visitor center: Big Cypress Swamp Welcome Center, för att få lite info och tips. Vi fick den klassiska kartan och herren bakom disken började ringa in möjliga stopp och trails. Jag försökte förklara att vi reste med två mindre barn och ville ha tips som passade om vi bara ville göra ett kortare besök, men han körde på med sitt standardtugg. Tyvärr. De som jobbar i dessa parker brukar imponera mer. I.a.f. var närmsta stoppet längs vägen H.P. Williams Roadside Park där man kan se fåglar, sköldpaddor och kanske alligatorer. (Krokodiler finns det ytterst få av i Florida. Här är det alligatorer som gäller) För att vara säker på att se alligatorer verkade det som att vi skulle behöva åka lite längre. Men vi bestämde oss för att chansa på första bästa stopp ändå.

Men först mat. Som vanligt hade klockan tickat på så jag gick tillbaka in och frågade om matställen. Inga i parken (som är stor) och tipset var att åka tillbaka till Everglades City. Sista utposten typ. Väl där hittade vi ett ställe som såg rätt kul ut. The Oyster House Restaurant är minst sagt överdekorerat med uppstoppade djur och andra pryttlar. Vi beställde färsk fisk och var för andra gången på denna resa överlyckliga över vårt val. Det var så gott, en grouper med mango-, melon- och ananas-salsa. Och dottern som har varit kinkig med maten senaste tiden åt och åt och pratade om hur god maten var!

Väl på vägen igen, förbi welcome centret igen, och titta, där ligger ju en restaurang. Jaha, men han sa ju. Och det står ju i broschyren. Men vad spelar det för roll när vi just hade ätit så gott. Som info till andra finns det alltså en restaurang en liten bit in i parken.

Väl framme vid första stoppet, ser jag en alligator på en gång. Det finns en liten boardwalk precis vid vägen där vi gick omkring och stod och tittade på alligatorer som ibland simmade riktigt nära. De är så häftiga att se på nära håll i det fria. Det var nästan meditativt att se dessa djur ligga stilla stilla för att sedan långsamt glida fram, rakt emot en. Och när vi tittade fokuserat ner under vattnet såg vi även sköldpaddor. Det var ett så lyckat besök som gav mersmak, så planen är att åka en gång till och ta med matsäck och ge oss ut på en liten trail lite längre bort. Så fortsättning följer.