Att resa runt i Costa Rica på två veckor

Vi hade två veckor på oss att resa runt i Costa Rica så vi visste att vi inte kunde se allt vi ville se. Vi jobbade därför en hel del med att planera hur vi skulle resa runt. Det stora beslutet var att inte åka till den Karibiska sidan av landet, för att istället koncentrera oss på några av de andra regionerna. Med hjärta för inte ha allt planerat under en resa, bestämde vi en ungefärlig resrutt men bokade bara de första dagarnas boende och aktiviteter. Det är så jag helst reser. För Costa Rica passade det extra bra, för mer så än på andra resmål jag har varit på, älskade jag några platser och var inte så förtjust i andra, varav vi helt enkelt reste vidare direkt eller valde att stanna längre.

Vår resrutt såg i korta drag ut ungefär såhär:

The Central Highlands
1. Santa Ana (nära San José flygplats)
The Northern Zone
2. La Fortuna (det finns massor av aktiviteter kring Arenal Volcano)
Guanacaste and Northern Nicoya
3. Santa Elena, Monteverde (Cloud Forest och Canopy tour utflykter)
The Central Pacific and Southern Nicoya
4. Montezuma
5. Santa Teresa (ljuv strand och surf)
6. Manuel Antonio (Parque Nacional Manuel Antonio)
7. Jacó
The Central Highlands
8. San José

Vi flög till San José och kom fram sent till Hotel Luisiana i Santa Ana. Vi valde det för att det ligger nära flygplatsen och för att vi visste att vi skulle resa vidare redan nästa morgon. Innan resan hade vi bokat några nätter på Tree Houses Hotel. Jag kommer inte riktigt ihåg hur jag hittade till det, men i nån av alla googlingar hittade jag detta ställe och jag är så glad att vi lyckades boka ett av husen som är byggda uppe i träden. (Bilder finns längre ner i inlägget.)

Vi valde att inte hyra bil i Costa Rica och tog oss runt med buss, taxi, båt och färja. Till Tree Houses Hotel tog vi buss och hade vi bara vetat bättre var vi skulle säga till chauffören att stanna hade vi kunnat bli avsläppta precis där vägen till hotellet börjar. Istället åkte vi till La Fortuna, vilket hade varit vår plan redan från början, men istället för att ta en taxi en bit tillbaka, strosade vi runt i stan, åt gott och tog en buss tillbaka och ropade nu vid rätt tillfälle att vi ville gå av. Man lär sig!

Busshållplatsen och bild tagen under resan.

The Northern Zone

Framme i La Fortuna med vulkanen Arenal i bakgrunden.

la-fortuna-costa-rica01

Trädhuset!

tree-house-hotel-costa-rica

Balkongen på Tree House Hotel i Costa Rica

Jag mådde tyvärr inget vidare vår första dag här så jag låg till sängs en hel del, men sämre kan man verkligen ha det när man är sängbunden. Jag låg och tittade ut och njöt av skådespelet utanför. Det kändes som jag var del av livet där uppe i trädtopparna tillsammans med sengångare och kolibrier.

Precis vid husen började också en stig som man kunde gå för att få lite försmak på Costa Ricas fantastiska natur. Bambun växte högt.

tree-house-hotel01

Servicen på hotellen var toppen. Frukost i form av Huevos Rancheros med sällskap av kolibrier och andra fåglar och pratglada ägare. Nedan är en bild på vår frukostutsikt med ingången till hotellområdet i bakgrunden. Det är inget hotell som syns från vägen som man bara råkar springa på och går in och frågar om de har nåt ledigt. Vi bokade boendet ungefär 2 månader i förväg.

Kolibrier vid ingång till Tree House Hotel i Costa Rica

På gångavstånd från hotellet ligger denna restaurang med magisk utsikt.

Restaurang med utsikt över Arenal Vulkan

Vi bokade även aktiviteter via hotellet varav en av dem var en heldag med guide genom tropisk regnskog med hängbroar, vyer över Arenal Volcano, bad vid Rio Fortuna vattenfall, och en hike som ledde till en observations-plats för bäst chans att se vad som beskrivs som fyrverkerier av smält lava och gas. Vi fick inte se något sådant men det var mäktigt ändå. Dagen avslutades med mer bad, denna gång i hot springs i Tabacon.

Arenal Hanging Bridges

Arenal Hanging Bridges i Costa Rica

med denna utsikt

Regnskog i La Fortuna Costa Rica

Jag får svindel av att titta på denna bild. Ser ni sengångaren högt där uppe?

Sloth i La Fortuna regnskog i Costa Rica

Hiken fortsatte till Rio vattenfall där vi badade.

Efter lite vila fortsatte turen vidare för ännu bättre vyer av Arenal Volcano.

Tyvärr har jag inga bilder från Tabacon hot springs men jag kan verkligen rekommendera ett besök. Det är ett stort område med många pooler och vattnet värms upp av vulkanen. Och så var det väldigt mysigt att bada på kvällen och avsluta med en öl i poolbaren.

Ridtur från La Fortuna till Monteverde

Den andra aktiviteten vi bokade via hotellet var en ridturs-transport från La Fortuna till Monteverde. Jag älskar hästar och att rida och jag försöker alltid passa på att rida när tillfälle ges. Ofta är det ett underbart sätt att se mer av naturen. Och denna ridtur var win win på alla sätt, vi fick se mer fantastisk natur, såklart rida, träffa den sköne guiden och se hans sätt att kommunicera med hästarna (de lyssnade till hans minsta ord och vi red med enbart grimmor) och så var det också ett sätt att ta sig vidare till nästa stopp på resan; Monteverde. Hela resan inkluderade en liten åktur med båt fram till den plats där vi mötte vår guide med hästarna som väntade i skogen invid vattnet och sen red vi i tre timmar och åkte sen sista biten med bil. Bagaget mötte oss på nästa hotell i Santa Elena.

Vilopaus med färsk ananas!

Guanacaste and Northern Nicoya

I denne region finns Monterverde som är ett område där både Santa Elena och Monteverde Cloud Forest Reserve ligger. The Santa Elena Reserve beskrivs som mindre crowded än Monteverde Reserve och det var den vi valde att besöka med hopp om att få se fler djur och få mer av en stillsam upplevelse. Reservatet har en shuttle service för en billig penning från hotellet som vi bokade innan. (Läs mer här.) Vi valde också att ta en guidad tur vilket känns som ett måste. Guiderna har så mycket kunskap och en förmåga att se och peka ut djur som man annars skulle ha missat. Och det var superhäftigt att få en bättre förståelse för hur växterna lever i synergi med varandra. Träden är täckta med andra växter och det går knappt att skilja dem åt.

Santa Elena Cloud Forest i Costa Rica

Det är dimmigt i moln-skogen!

Denna lilla Tarantula såg vi också.

Tarantula i Santa Elena Cloud Forest i Costa Rica

Och så har jag tagit massvis med bilder på ormar och såhär i efterhand när jag sitter och tittar igenom bilderna undrar jag varför och jag har ingen lust att lägga till dem i inlägget. Det är inget jag vill titta på, de är mer tagna som ett bevis på att jag faktiskt såg de där dödligt farliga ormarna. Och de var så nära, så nära. Jag har minne av att guiden berättade om nån orm vi såg och sa att om man blev biten skulle det ta för lång tid att ta sig till sjukhus för hjälp.

Vår bas när vi besökte Monteverde regionen var Santa Elena, som är en trevlig liten by som fungerar som regionens centrum med affärer, restauranger och busshållplats m.m. Vi bokade vår nästa utflykt; Canopy tour med zip lining via ett kontor i stan. Vi valde Selvatura tours som är ett av de företag som rekommenderas på monteverdeinfo.com. Det var såååå häftigt och avslutades med en Tarzan Swing (på youtube finns en hel del filmer på detta). Zip linorna är långa så man hinner verkligen uppleva naturen och ta in att du glider fram bland trädtopparna. Missa inte detta om du åker hit. Om jag någonsin kommer tillbaka hit vill jag göra om det.

The Central Pacific and Southern Nicoya

Från Santa Elena åkte vi vidare mot Montezuma. Vi tog oss dit via en extremt dammig buss, färja och sen taxi.

Vi kom fram sent utan att ha något hotell bokat och kände direkt att det inte var ett ställe för oss. Några år yngre, singel och festsugen kanske det hade varit nåt. Dessutom var det enda boendet vi fick tag på bland det sämsta jag någonsin bott på. Så efter frukosten dagen därpå åkte vi vidare mot Santa Teresa med taxi. Vägarna här är usla med stora gropar så att åka med bil här är lite smånervöst tycker jag. Men taxichauffören var schysst och stannade vid ett litet turistkontor så vi kunde gå in och fråga om boende och skjutsade oss sedan vidare till Hotel Casa Azur.

Här hade vi sån tur! Vi kom fram till ett underbart ställe och det fanns ett eget hus ledigt vid sidan av det större huset som har fler rum. Och det ligger precis vid stranden Playa Carmen, komplett med hängmattor precis utanför! Santa Teresa är ett sånt där ställe där tiden vi faktiskt spenderade där är så oerhört kort jämfört med det intryck som den platsen gjorde på oss. Det känns som jag spenderat så otroligt mycket längre tid där än de dagar vi faktiskt var där. Vi stannade lite längre här än på de andra ställena, men det var långt ifrån tillräckligt. Minst en månad hade varit mer lagom, eller för alltid. Det är helt klart en plats jag när drömmar om att flytta till.

Santa Teresa ligger på sydänden av the Pacific side of the Nicoya Peninsula och gränsar till Mal Pais. Det är en lugn by med mycket surfturister där det råder en internationell känsla. På det belgiska bageriet sitter utländska gäster med sina familjer och laptops och kollar dagens surf-förhållanden. Här finns surfbutiker, några barer, restauranger, mindre matbutiker, banker, turistkontor m.m.

Vi gjorde en utflykt till Tortuga Island härifrån också, där vi snorklade och besökte en väldigt vacker strand och vi hade säkert uppskattat det mer om det inte varit så att vi kände att vi slösade bort en dag för att vi hellre ville hålla på med detta. Skam den som ger sig!

Surflektion i Santa Teresa i Costa Rica

Det var första gången vi testade att surfa. Det är ett bra ställe för nybörjare (och proffs) då vågorna kommer in rakt. Min man hade länge velat testa och jag tänkte mest att det kunde vara kul att pröva. Det är nästan så att jag önskar att jag fortsatt leva i ovisshet om hur ljuvligt häftigt det är. Nu vet jag vad jag missar i min vardag. Första gången jag lyckades stå upp på brädan kände jag ren och skär lycka så som nog bara den bästa ridningen har fått mig att känna tidigare. Eufori!

Stranden vid Santa Teresa.

Guanacaste and Northern Nicoya

Till Manuel Antonio Village tog vi oss via speedboat och shuttle bus och när vi först kom fram ångrade vi att vi hade åkt vidare dit. Vilken kontrast till det vi hade älskat i Santa Teresa. Här kändes det som att det bara var turistkommers. Men det bästa boendet här är antagligen inte i byn nära ingången till Manuel Antonio National Park, parken som var anledningen till vårt besök. Sanningen är att jag satt på hotellrummet och grät över att ha hamnat där och inte var kvar i Santa Teresa. Och det säger också en hel del om kontrasterna som jag upplevde i Costa Rica. Men, själva nationalparken är väl värt ett besök.

Vi bodde som nämnt på ett enkelt hotell nära ingången till parken och vi såg till att vara där tidigt när de öppnade, då de har ett tak på besökare per dag. Här valde vi att gå runt själva utan guide och tyckte att det funkade bra. Vi såg mycket apor varav ett tillfälle jag särskilt minns när vi såg ett helt community av apor med barn som svingade runt högt upp ovanför oss i träden och det såg ut som att de lekte med varandra. Det var riktigt häftigt. Fick dock inga bra bilder. Men vissa saker ska bara upplevas.

Manuel Antonio National Park i Costa Rica

Vi hade tänkt stanna längre i Manuel Antonio men vi bestämde oss för att åka vidare till Jacó med buss. Det är en stad som jag både gillar och inte gillar. Det var livat med surftävlingar och restauranger, men jag tyckte inte att staden var direkt mysig.

Sista kvällen och natten spenderade vi i San José. Men jag har inte sett tillräckligt mycket av staden för att kunna ge en korrekt bild.

En vacker dag vill jag åka tillbaka till Costa Rica! Om någon därute har erfarenhet av att hyra bil där, får ni mer än gärna skriva en kommentar nedan.

9 thoughts on “Att resa runt i Costa Rica på två veckor

1. Hej! Så kul att jag hittade denna sida. Jag och min flickvän har planerat en 2 veckors resa till CR mellan 23 dec -7 januari. Tack för mycket bra information men jag undrar lite reskassa. Vet inte om jag missade om du skrev något om det? Jag undrar hur mycket ni behövde totalt för boende, aktiviteter och mat under denna resa? Tack för svar!

1. Hej Arez! Vad kul att du hittade hit. Och vilken resa ni har framför er!

Åh det är så svårt att ge uppskattningar av pris och nu var det ett tag sedan vi gjorde den här resan. Men om det hjälper nåt så är det lite usa- och sverigepriser och jag tror att det är ett av de dyrare länderna i Centralamerika. Bussbiljetter var billiga. Hotellen vi bodde på låg kring 100 usd och då var vi supernöjda. De var inte bra som i lyxiga utan som i fina ställen, som de hotell jag har skrivit om i inlägget.

Hoppas ni får en trevlig resa!

2. Hej, jag och min man ska med snart åka på en 2 veckors resa till CR. Jag undrar var man tvungen till att boka bussen hemifrån eller var det lätt att få tag på buss ändå på resemålet? Vi har tänkt att åka som ni gjorde. Tack för en bra sida!

1. Hej Carina!
      Tack för din trevliga kommentar.
      Vi bokade inte några av bussresorna hemifrån utan hörde oss för väl på plats. Kommer inte ihåg att vi hade några problem med det.
      Hoppas ni får en underbar resa!