Vi har tidigare använt oss av biluthyrning från hemmet när vi har rest till USA. Det gjorde vi även denna gång genom rentalcars.com, dels för att det är kostnadseffektivt och framför allt för att känna oss säkra med de försäkringar vi behöver. Inte de försäkringar som hyrbilsföretaget anser att vi behöver :). På så vis kan man självsäkert tacka nej till de extra erbjudandena (samtidigt som de försöker skrämma upp en ordentligt), kanske mitt i natten när man knappt har fått någon sömn på planet. Genom rentalcars kan man själv välja om man vill ha ett paket med extra förare, GPS, osv. Om man skulle boka via Swanson tror jag att de endast erbjuder paket där mycket ingår, vilket kanske inte alltid är nödvändigt. Vid vår senaste resa bokade vi en bilbarnstol, men den visade sig vara inkompatibel med bilen, vilket ledde till krångel och slutade med att vi köpte vår egen stol. Denna gång är vi bättre förberedda och kommer att resa med våra egna bilbarnstolar. Med Norwegian behöver vi inte betala extra för detta, då vi kan checka in en bilbarnstol och en barnvagn per barn, oavsett om de har en egen platsbiljett eller ej.
Vi har nu också en bättre förståelse för olika bältesystem och sätt att fästa bilbarnstolar. Det vi kallar isofix-fästen i Sverige, (fästen permanent förankrade i nyare bilar bakom delningen mellan stolsdynan och ryggstödet), kallas för latch-system i USA. Det gäller att vara medveten om vilken typ av bälte som finns i bilen; vissa bilar har Emergency Locking Retractors (ELR) belts, vilket innebär att bältet inte låser sig och bilbarnstolen sitter löst. För detta bälte krävs en så kallad locking clip. Nyare bilar kan också ha Automatic Locking Retractor (ALR) belts, som fungerar som automatiska bälten när de dras ut till max. Om man använder isofix-lösningen slipper man dock dessa komplikationer och bälteshuvudvärk.
Vi har även övervägt att hyra en airshell-väska för att transportera en av bilbarnstolarna på flyget. Vi är dock oroliga över vikten på själva väskan och om vi kommer att få ta med den på flyget till Bahamas. Eftersom det är ett litet flygplan och restriktionerna för bagagevikt är strikta, kan det vara svårt att ta med sig extra vikt även om man är beredd att betala för det. Vi funderar därför på att låta vårt äldre barn sitta i bilbarnstolen under flygresan. Det är även nytt för oss att det rekommenderas för barn under 18 kilo, där bilbarnstolen måste vara godkänd för användning i flygplansstolar och barnet måste ha en egen platsbiljett. (Här finns en senare beskrivning av hur vi gjorde.)
Så här står det i manualen för den bilbarnstol vi köpte vid vår senaste resa till USA.
Is this conversation helpful so far?