Vår första rundresa i södra Florida

Eftersom jag började blogga under min senaste resa till Florida tänkte jag nu skriva om de områden i Florida som vi besökte under vår första resa dit, men som jag inte har skrivit om tidigare. När vår äldsta dotter var två år reste vi runt i Florida och valde en resrutt inom södra Florida, den enda del av USA med ett tropiskt klimat. Vi valde att göra så för att vi reste på vintern och ville ha störst chans till varmt väder och eftersom vi inte reste med ett barn stort nog att uppskatta någon av nöjesparkerna längre norrut. Upplägget var att landa några dagar i Fort Lauderdale, varva ner en vecka på Marco Island i västra Florida, hänga runt några dagar i Miami och sen åka vidare för att spendera sista veckan i Florida Keys.

Då jag även är glad över att finnas med i Linda Engströms suveräna Resebloggsbibliotek – som listar olika resebloggares expertområden – under kategorin Florida, tänker jag att jag verkligen inte vill göra någon besviken som klickar sig vidare från den listan och vill gärna passa på att tipsa om fler ställen i denna del av USA. Dock är bilderna i detta inlägg inte tagna med någon form av bloggande i åtanke, så urvalet av bilder som kan representera platserna är tyvärr få.

Fort Lauderdale

Fort Lauderdale var mitt första möte med Florida och jag kommer aldrig glömma känslan av att mitt i december vakna upp på morgonen och se soluppgången över havet från hotellbalkongen och promenera över hotellets bro över vägen till stranden på andra sidan och se min dotters lycka över att vara där.

Central Beach i Fort Lauderdale Florida

Här valde vi att stanna tre nätter på Bahia Mar hotel som ligger nära stranden, Las Olas Boulevard och det som känns som centrum längs strandpromenaden vid Central Beach.

Las Olas Boulevard i kärnan av Fort Lauderdale, leder inåt land från stranden och längs promenaden in mot mer shopping, fik och restauranger m.m. går man över the Intercoastal Highway och jag kan till viss del förstå varför denna del av Fort Lauderdale ibland kallas för USA’s Venedig. Längs vägen får man en överblick över galet lyxiga villor och yachts och kan se hur kanalerna grenar ut i parallella rader längs vägen.

Kanaler vid Las Olas Boulevard i Fort Lauderdale Florida

Efter en liten promenad börjar affärer och restauranger dyka upp och det kan vara bra att ha kollat upp några matställen innan för att slippa välja i blindo. Vi åt på en Sushi restaurang som låg vackert längs en av kanalerna, men vi blev besvikna på dyr sushi som nog t.o.m. smakade något sämre än en vanlig jobblunch-sushi.

Istället för att promenera tillbaka till hotellet tog vi en vattentaxi. Det finns stopp lite varstans och det gick att hoppa på och köpa biljett ombord. Som transportmedel är det dyrt men det ingick även lite av en guidad tur där det berättades en hel del om husen och vem som bodde där och även om de yachter som för tillfället var i området. Jag tyckte helt klart det var värt att få se denna sida av Fort Lauderdale och få en känsla av vattenlivet innanför strandpromenaden.

Vattentaxi i Fort Lauderdale Florida

Fort Lauderdale har vi återvänt till och här finns mer att läsa.

Sedan åkte vi vidare till Marco Island på västra sidan av Florida, en bit söder om Naples, och blev så förtjusta att vi åkte tillbaks och spenderade merparten av vår senaste resa där. Båda gångerna har vi hyrt hus via Homeaway. Jag ska inte skriva mer om detta område i detta inlägg, men kolla gärna här om du vill veta mer om Marco Island. Det är på Floridas västra sida som de riktigt fina vita stränderna finns.

Vit strand på Tigertail Beach i södra Florida

South Beach, Miami

Nästa stop var Miami där vi valde att enbart bo och besöka South Beach. Perfekt kontrast till ett betydligt sömnigare Marco Island. Vår då tvååring verkade uppskatta kvällslivet och vi gjorde det definitivt. Och stranden här är också fantastisk.

th Beach i Miami Florida

Vi badade, promenerade runt och tittade på arkitektur och Art Deco hus och folklivet. Under de dagarna vi var här lät vi hyrbilen stå parkerad, då detta är område som till skillnad från andra platser i USA passar bra att gå omkring i. Och här lyckades vi hitta till en riktig restaurang-fullträff på en italiensk restaurang vid namn Hosteria Romana. Restaurangen ligger på en supermysig gata och vi fick en riktig helhetskänsla med servis som behandlade oss som royalty. Och så var maten såklart god 🙂

Florida Keys

Redan när man tittar på en karta över Florida Keys förstår man att det måste vara superhäftigt att åka denna sträcka som kallas för the Overseas Highway. Här kör man över tunna landremsor och på broar mellan öarna. Vi råkade tyvärr hamna i extrem köbildning (vilket jag inte tror är helt ovanligt) och resan med en tvååring med åksjuka var inte kul. Men vi tog igen upplevelsen när vi promenerade över gamla Seven Mile Bridge som ligger ungefär halvvägs ut från fastlandet mot Key West som ligger längst ut.

Seven Mile Bridge i Florida Keys

Gamla Seven Mile Bridge i Florida Keys

Det är den första, äldre bron, som idag är stängd för biltrafik, som man kan cykla eller promenera på. Vi åkte tillbaks två gånger för vi tyckte det var så härligt att stå och spana ner i vattnet i hopp om att se hajar, delfiner eller sköldpaddor, som jag förstår inte är helt ovanligt att få se här. Jag såg några större skuggor men jag tror att det var någon annan större fisk. Vid brofästet kikade vi på en hummerfiskare som dök ner från sin båt och kom upp med hummer efter hummer innan han åkte vidare i sin båt.

Vi valde att ha vår bas i Marathon som ligger vid Seven Mile Bridge, dvs på mitten av Florida Keys. Om jag kunde göra om det hade jag inte valt att ha Marathon som bas i en vecka då det var ett ganska tråkigt område. Några dagar hade räckt för att det är en bra utgångspunkt för Bahia Honda State Park, Dolpin Research Center och The Turtle Hospital, men en vecka var på tok för lång tid. Det hade varit bättre att kombinera ett par dagar här med en, två dagar i Key West.

Det som kan vara bra att veta om Florida Keys är att det inte finns många naturliga stränder där. Många av stränderna är skapade med importerad sand och av det jag har sett av Florida finns inte de bästa stränderna här. Stränderna i Bahia Honda State Park är omtalade och prisbelönta men vi förstod inte riktigt varför. Hade vi inte läst om området i varje lista över fina stränder hade vi kanske inte blivit besvikna, men vi hade höga förväntningar. Dock är stränderna långa så trots att det är populärt kändes det inte crowded.

Sombrero Beach, som också ligger i Marathon, tyckte vi om. Det är en fin vit strand som böjer sig till en vik, sådär paradis-aktigt. Önskar jag hade bra bilder därifrån, men icke, trots att vi åkte tillbaka dit flera dagar.

Tyvärr kan jag inte rekommendera det boende vi hade i Marathon och då framförallt inte Coco Plum som vi hyrde via. Det var så tydligt att ingen tog hand om huset som med lite kärlek hade kunnat vara ett drömboende, men när man har tittat på bilder som får en att drömma om att ligga i hängmattan på bryggan framför huset och möts av ett skitigt hus med trasig hängmatta som de inte ville fixa, blev vi besvikna. Men utsikten från husets uteplats var fab.

Dolphin Research Center

När vi läste om Dolphin Research Center beskrivs det som ”a teaching and research facility” där delfiner som har räddats och rehabiliterats men bedöms inte kan släppas ut, får ett hem. Jag hoppas att det är på det sättet då jag inte känner att andra former av fångenskap för dessa djur känns ok. Efter att ha sett filmen Blackfish efter att Annika som driver bloggen Resfredag rekommenderade den i en kommentar till detta inlägg, känner jag mig så misstänksam mot alla anläggningar som har delfiner i fångenskap. Men i tro att Dolphin Research center är good guys, var det med på vår itinerary. De erbjuder olika aktiviteter med delfinerna och min man och dotter fick hälsa på och klappa delfinerna. Området ligger fint vid havet och man kan fritt gå omkring och titta på delfinerna. De har även uppvisningar som nog är väldigt annorlunda mot vad t.ex. Sea World (har inte varit där) erbjuder. Jag satt på marken precis vid vattenkanten och tittade och det hela är väldigt småskaligt, och kan inte riktigt beskrivas som en ”show”.

Sköldpaddssjukhuset

Det här är ett fantastiskt ställe. Det är så sorgligt att få höra hur vanligt det är att sköldpaddor blir skadade av båtpropellrar, fiskelinor och av att ha svalt skräp som plastpåsar. På the Turtle Hospital räddas sköldpaddor och blir opererade och rehabiliterade för att kunna återvända till det vilda livet. De utbildar besökare, bedriver forskning, och jobbar för att få till stånd miljölagar som ska skydda sköldpaddorna. Besöket inleddes med en lektion där vi fick lära oss om de olika arterna, vad de vanligaste skadorna för dessa sköldpaddor är och hur de uppkommer och information kring vad man ska göra om man hittar en skadad sköldpadda. Denna genomgång är ett måste för att sen få gå och titta på patienterna, men den var lite mastig för en tvååring som dessutom inte förstår engelska. Men det gick bra och vi fick sen titta på sköldpaddorna och mata dem. Väldigt kul! Det fanns de vars kroppar ser ut som på bilden längst ner och det är båtkrockar som har orsakat detta och tyvärr är sköldpaddan på denna bild permanent boende på sjukhuset. Det finns massa information på en av länkarna nedan om intresse finns att veta mer.

Skadad sköldpadda på The Turtle Hospital i Florida Keys

Key West

Vi besökte Key West över en dag och hade inte mer planerat än att se oss omkring och flanera. Det är väldigt pittoreskt med vackra hus i fransk kolonialstil och vi var med om en av de bästa matminnen ever här. Softshell crab smörgås på B.O.’s Fish Wagon! Jag skulle kunna åka tillbaka till Key West bara för att få äta den mackan igen.

Vi följde Duval Street ner mot South Beach men detta är en strand mer för barhäng än bad. Det är väldigt tydligt här att det inte är en naturlig strand då sanden inte riktigt ville stanna på botten och gjorde vattnet grumligt.

Det finns mycket mer att göra här som t.ex. att se Hemingways hus med de sextåiga katterna och Ladies Abroad har ett inlägg med fantastiska bilder för mer inspiration. Jag hade gärna stannat en kväll och nån dag till för att utforska och äta mer. 🙂

Så för att summera, här är mina bästa Florida tips, högt och lågt, några man kan planera en resa kring och några grejer man inte ska missa om man är i området.

• Hyra hus på Marco Island och hänga på Tigertail Beach

B.O.’s Fish Wagon
Coconuts Waterfront restaurang

4 thoughts on “Vår första rundresa i södra Florida

1. Hej! Din kommentar hade hamnat i skräpposten. Vad kul att du hittat till inlägget. Ja, det finns verkligen mycket att se i USA. Jag är särskilt såld på de fantastiska nationalparkerna som finns där.